• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet

Lokala beslut

Din bevakning av de lokala besluten

  • Hela flödet
  • Mitt flöde
    • Mitt flöde
    • Mitt protokollflöde
    • Mitt nyhetsflöde
  • Sök i källdokument
  • Diskussionsforum
  • Användare
    • Logga in
    • Registrera- / ändra medlemsskap
  • Om lokalabeslut.se
    • Om lokalabeslut.se
    • Instruktioner
    • Kontakt
    • Användarvillkor
    • Privacy Policy
Lokala beslut > Västra Götalandsregionen > Regionstyrelsen > Remisskrav för neuropsykiatriska utredningar som utförs som en fristående vårdtjänst
Västra Götalandsregionen / Regionstyrelsen

Remisskrav för neuropsykiatriska utredningar som utförs som en fristående vårdtjänst

februari 27, 2021 at 11:00 by administrator Lämna en kommentar

Regionstyrelsen förslår att regionfullmäktige beslutar följande:
1. Regionfullmäktige beslutar att införa remisskrav till neuropsykiatrisk utredning som utgör en fristående vårdtjänst från och med den 1 juni 2021. Remiss får enbart skrivas av läkare inom specialistpsykiatrin i Västra Götalandsregionen.

Ärendet :

Psykiatriberedningen gav den 21 februari 2020, § 9 ansvarig tjänsteperson i uppdrag att göra en konsekvensbeskrivning av vad ett remisskrav till neuropsykiatrisk och kognitiv utredning skulle innebära och med överväganden om vem ska få utfärda dessa remisser. Vidare fick ansvarig tjänsteperson i uppdrag att inhämta och analysera erfarenheter från de regioner som inför remisskrav på området. Neuropsykiatrisk utredning utgör ett delmoment i en vårdkedja som inleds med en bedömning av patientens symtom. I vissa fall går man vidare med en utredning som leder fram till en diagnos, som i sin tur ligger till grund för behandling och andra insatser. På många håll i landet har utredningsdelen utgjort en flaskhals i vårdkedjan. Flera regioner har därför upphandlat neuropsykiatriska utredningar enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU) för att komplettera den egna verksamheten. Ett par regioner har upphandlat neuropsykiatriska utredningar som en fristående vårdtjänst utan remisskrav. Det betyder att befolkningen utifrån en egen bedömning kan söka och få en neuropsykiatrisk utredning utförd hos de upphandlade företagen. Det innebär att det varken behöver finnas någon specialistbedömning av patientens symtom innan patienten söker neuropsykiatrisk utredning eller att det finns någon sjukvårdsverksamhet som är mottagare av utredningsresultatet och ansvarar för fortsatta insatser.

Inom Västra Götalandsregionen har det framkommit att det uppstått problem av olika slag för patienter som utretts utan att utredningen initierats via remiss. Koncernkontoret har gjort en konsekvensutredning av ett eventuellt införande av remisskrav för neuropsykiatriska utredningar i Västra Götalandsregionen. Koncernkontoret bedömer att ett införande av remisskrav från läkare inom specialistpsykiatrin får positiva konsekvenser för patienterna. Detta genom att patienter som utreds av privat utförare kommer att ingå i en vårdprocess som innefattar initial psykiatrisk bedömning; utredning med likvärdiga kvalitetskrav som de inom Västra Götalandsregionens verksamheter; en tydlig mottagare av utredningsresultatet och ansvarig för insatser efter utredning vilket bidrar till en ökad patientsäkerhet. Förslaget bedöms också få positiva effekter för jämlik vård genom att remisser till privata utförare kan styras till de som är upphandlade inom Västra Götalandsregionens ramavtal, där kvalitetskraven är angivna. Vid ett eventuellt införande av remisskrav till neuropsykiatrisk utredning som utgör en fristående vårdtjänst bedömer Koncernkontoret att remiss ska utfärdas av läkare inom specialistpsykiatrin i Västra Götalandsregionen. Att remissen utfärdas av läkare inom specialistpsykiatrin innebär i praktiken att läkaren med sin underskrift intygar att en neuropsykiatrisk utredning behövs baserat på det psykiatriska teamets tvärprofessionella bedömning där psykologutredningen utgör en viktig del. Ett införande av remisskrav bedöms få positiva ekonomiska konsekvenser genom att risken för att utredningar görs i onödan eller behöver göras om på grund av bristande kvalitet minskar. Dessutom ökar möjligheterna till kostnadskontroll när verksamheterna får ett helhetsperspektiv över efterfrågan av neuropsykiatrisk utredning. De risker som identifierats är att den offentliga specialistpsykiatrin och egna upphandlade privata vårdgivare initialt kan få svårt att utföra erforderlig volym av utredningar på grund av otillräcklig utredningskapacitet. Detta skulle kunna medföra en risk för ökade väntetider till utredning genom att alla patienter kommer att gå via den offentliga specialistpsykiatrin för att erhålla remiss till privat vårdgivare. Denna risk bedöms dock kunna kompenseras genom att Västra Götalandsregionens avtal med privata vårdgivare inte begränsas av produktionstak och därmed kommer att kunna nyttjas i högre utsträckning vid behov om, vad som är viktigt att lyfta fram och vilka slutsatser du har dragit. Sammanfattningsvis förordar koncernkontoret att remisskrav införs till neuropsykiatrisk utredning som utgör en fristående vårdtjänst.

Full källtext :

§ 48 Införande av remisskrav för neuropsykiatriska utredningar som utförs som en fristående vårdtjänst Diarienummer RS 2021-00309

Beslut
Regionstyrelsen förslår att regionfullmäktige beslutar följande: 1. Regionfullmäktige beslutar att införa remisskrav till neuropsykiatrisk utredning som utgör en fristående vårdtjänst från och med den 1 juni 2021. Remiss får enbart skrivas av läkare inom specialistpsykiatrin i Västra Götalandsregionen. Protokollsanteckningar Protokollsanteckning från Eva Olofsson (V).

Sammanfattning av ärendet
Psykiatriberedningen gav den 21 februari 2020, § 9 ansvarig tjänsteperson i uppdrag att göra en konsekvensbeskrivning av vad ett remisskrav till neuropsykiatrisk och kognitiv utredning skulle innebära och med överväganden om vem ska få utfärda dessa remisser. Vidare fick ansvarig tjänsteperson i uppdrag att inhämta och analysera erfarenheter från de regioner som inför remisskrav på området. Neuropsykiatrisk utredning utgör ett delmoment i en vårdkedja som inleds med en bedömning av patientens symtom. I vissa fall går man vidare med en utredning som leder fram till en diagnos, som i sin tur ligger till grund för behandling och andra insatser. På många håll i landet har utredningsdelen utgjort en flaskhals i vårdkedjan. Flera regioner har därför upphandlat neuropsykiatriska utredningar enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU) för att komplettera den egna verksamheten. Ett par regioner har upphandlat neuropsykiatriska utredningar som en fristående vårdtjänst utan remisskrav. Det betyder att befolkningen utifrån en egen bedömning kan söka och få en neuropsykiatrisk utredning utförd hos de upphandlade företagen. Det innebär att det varken behöver finnas någon specialistbedömning av patientens symtom innan patienten söker neuropsykiatrisk utredning eller att det finns någon sjukvårdsverksamhet som är mottagare av utredningsresultatet och ansvarar för fortsatta insatser.

Inom Västra Götalandsregionen har det framkommit att det uppstått problem av olika slag för patienter som utretts utan att utredningen initierats via remiss. Koncernkontoret har gjort en konsekvensutredning av ett eventuellt införande av remisskrav för neuropsykiatriska utredningar i Västra Götalandsregionen. Koncernkontoret bedömer att ett införande av remisskrav från läkare inom specialistpsykiatrin får positiva konsekvenser för patienterna. Detta genom att patienter som utreds av privat utförare kommer att ingå i en vårdprocess som innefattar initial psykiatrisk bedömning; utredning med likvärdiga kvalitetskrav som de inom Västra Götalandsregionens verksamheter; en tydlig mottagare av utredningsresultatet och ansvarig för insatser efter utredning vilket bidrar till en ökad patientsäkerhet. Förslaget bedöms också få positiva effekter för jämlik vård genom att remisser till privata utförare kan styras till de som är upphandlade inom Västra Götalandsregionens ramavtal, där kvalitetskraven är angivna. Vid ett eventuellt införande av remisskrav till neuropsykiatrisk utredning som utgör en fristående vårdtjänst bedömer Koncernkontoret att remiss ska utfärdas av läkare inom specialistpsykiatrin i Västra Götalandsregionen. Att remissen utfärdas av läkare inom specialistpsykiatrin innebär i praktiken att läkaren med sin underskrift intygar att en neuropsykiatrisk utredning behövs baserat på det psykiatriska teamets tvärprofessionella bedömning där psykologutredningen utgör en viktig del. Ett införande av remisskrav bedöms få positiva ekonomiska konsekvenser genom att risken för att utredningar görs i onödan eller behöver göras om på grund av bristande kvalitet minskar. Dessutom ökar möjligheterna till kostnadskontroll när verksamheterna får ett helhetsperspektiv över efterfrågan av neuropsykiatrisk utredning. De risker som identifierats är att den offentliga specialistpsykiatrin och egna upphandlade privata vårdgivare initialt kan få svårt att utföra erforderlig volym av utredningar på grund av otillräcklig utredningskapacitet. Detta skulle kunna medföra en risk för ökade väntetider till utredning genom att alla patienter kommer att gå via den offentliga specialistpsykiatrin för att erhålla remiss till privat vårdgivare. Denna risk bedöms dock kunna kompenseras genom att Västra Götalandsregionens avtal med privata vårdgivare inte begränsas av produktionstak och därmed kommer att kunna nyttjas i högre utsträckning vid behov om, vad som är viktigt att lyfta fram och vilka slutsatser du har dragit. Sammanfattningsvis förordar koncernkontoret att remisskrav införs till neuropsykiatrisk utredning som utgör en fristående vårdtjänst.

Beslutsunderlag • Tjänsteutlåtande daterat 2021-01-19 • Protokollsutdrag från hälso- och sjukvårdsstyrelsen daterat 2021-01-13 § 8

Skickas till
• Samtliga utförarstyrelser inom hälso- och sjukvård, för genomförande • Levi Siljemyr för vidarebefordran till privata leverantörer med avtal med Västra Götalandsregionen, för genomförande • Enhet Kvalitetdriven verksamhetsutveckling, kunskapsstöd psykisk hälsa, för genomförande • Samtliga hälso- och sjukvårdsnämnder, för kännedom • Hälso och sjukvårdsstyrelsen för kännedom • Psykiatriberedningen för kännedo

Instans : Västra Götalandsregionen / Regionstyrelsen
Källa : Protokoll från regionstyrelsen 2021-02-09
Punkt/paragraf: § 48 - Sida: 14
Läs ärendet direkt i källdokumentet
Länk till eventuellt relaterat material

Läsarkommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Primärt sidofält

Sök

Info från Lokalabeslut

  • Lokalabeslut.se växer september 10, 2020
  • Skåne med på lokalabeslut.se augusti 25, 2020
  • Uddevalla kommun nu på lokalabeslut augusti 13, 2020
  • Aktiviteter startar upp efter sommaren juli 26, 2020
  • Nya instanser tillagda 2020-7-04 juli 4, 2020

Senaste kommentarer

  • Nils-Bertil Offesson om Lunds framtida avloppsrening
  • hans gustavsson om Utegym vid Elektraparken
  • Pierre Westman om Många frågor om vindkraftspark Kattegatt Syd
  • Jack Johansson om Ide om aktivitetsparker i Landvetter och Mölnlycke
  • administrator om Dnr SBN 2020/00673 Forshälla-Sund 1:232. Ansökan om bygglov för nybyggnad av flerbostadshus, radhus, parhus, gemensamhetslokal samt komplementbyggnader, stödmurar och parkeringsplatser, marklov för markförändringar. BYGG.2018.2519

Alla kategorier

  • — Lokala beslut — (6)
  • ►Region Dalarna (71)
    • ►Borlänge kommun (71)
      • Kommunfullmäktige (24)
      • Kommunstyrelsen (28)
      • Kultur- och fritidsnämnden (19)
  • ►Region Halland (1680)
    • – Regionens nyhetsflöde (126)
    • Regionfullmäktige (10)
    • Regionstyrelsen (52)
    • Driftnämnden Hallands Sjukhus (10)
    • ►Falkenbergs kommun (148)
      • Kommunfullmäktige (57)
      • Kommunstyrelsen (91)
    • ►Halmstads kommun (285)
      • – Kommunens nyhetsflöde (284)
      • Kommunfullmäktige (1)
    • ►Hylte kommun (70)
      • – Kommunens nyhetsflöde (1)
      • Kommunfullmäktige (19)
      • Kommunstyrelsen (50)
    • ►Kungsbacka kommun (701)
      • Byggnadsnämndens arbetsutskott (41)
      • – Kommunens nyhetsflöde (384)
      • Kommunfullmäktige (65)
      • Kommunstyrelsen (143)
      • Byggnadsnämnden (68)
    • ►Laholms kommun (146)
      • Samhällsbyggnadsnämnden (3)
      • Kommunfullmäktige (41)
      • Kommunstyrelsen (71)
      • Miljö- och byggnadsnämnden (31)
    • ►Varbergs kommun (132)
      • Kommunfullmäktige (43)
      • Kommunstyrelsen (89)
  • ►Region Skåne (955)
    • – Regionens nyhetsflöde (322)
    • Hälso- och sjukvårdsnämnden (8)
    • Kollektivtrafiknämnden (8)
    • Kulturnämnden (2)
    • Regionfullmäktige (15)
    • Regionstyrelsen (10)
    • Regionstyrelsens arbetsutskott (3)
    • ►Lunds kommun (132)
      • Byggnadsnämnden (43)
      • Kommunfullmäktige (20)
      • Kommunstyrelsen (57)
      • Kultur- och fritidsnämnden (12)
    • ►Malmö kommun (455)
      • – Kommunens nyhetsflöde (354)
      • Fritidsnämnden (3)
      • Kommunfullmäktige (14)
      • Kommunstyrelsen (33)
      • Kulturnämnden (10)
      • Stadsbyggnadsnämnden (16)
      • Tekniska nämnden (25)
  • ►Region Stockholm (440)
    • ►Stockholms kommun (440)
      • Kommunfullmäktige (60)
      • Kommunstyrelsen (86)
      • Bromma stadsdelsnämnd (22)
      • Hägersten-Älvsjö stadsdelsnämnd (30)
      • Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd (6)
      • Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd (31)
      • Kungsholmens stadsdelsnämnd (22)
      • Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd (22)
      • Skärholmens stadsdelsnämnd (23)
      • Skarpnäcks stadsdelsnämnd (30)
      • Södermalms stadsdelsnämnd (46)
      • Spånga-Tensta stadsdelsnämnd (34)
      • Östermalms stadsdelsnämnd (28)
  • ►Region Västernorrland (522)
    • ►Sundsvalls kommun (522)
      • – Kommunens nyhetsflöde (344)
      • Kommunfullmäktige (42)
      • Kommunstyrelsen (72)
      • Stadsbyggnadsnämnden (64)
  • ▼Västra Götalandsregionen (2523)
    • – Regionens nyhetsflöde (168)
    • Regionfullmäktige (42)
    • Regionstyrelsen (126)
    • Norra hälso- och sjukvårdsnämnden (17)
    • Östra hälso- och sjukvårdsnämnden (14)
    • Södra hälso- och sjukvårdsnämnden (12)
    • Västra hälso- och sjukvårdsnämnden (17)
    • Göteborgs hälso- och sjukvårdsnämnd (21)
    • ►Alingsås kommun (291)
      • – Kommunens nyhetsflöde (168)
      • Kommunfullmäktige (19)
      • Kommunstyrelsen (38)
      • Kommunstyrelsens arbetsutskott (41)
      • Kultur- och utbildningsnämnden (14)
      • Samhällsbyggnadsnämnden (11)
    • ►Åmåls kommun (262)
      • Kommunfullmäktige (74)
      • Kommunstyrelsen (131)
      • Bygg- och miljönämnden (31)
      • Barn- och utbildningsnämnden (26)
    • ►Härryda kommun (251)
      • – Kommunens nyhetsflöde (149)
      • Kommunfullmäktige (24)
      • Kommunstyrelsen (68)
      • Miljö- och bygglovsnämnden (10)
    • ►Göteborgs kommun (786)
      • – Kommunens nyhetsflöde (568)
      • Kommunfullmäktige (39)
      • Kommunstyrelsen (41)
      • Byggnadsnämnden (24)
      • SDN Angered (20)
      • SDN Centrum (11)
      • SDN Lundby (14)
      • SDN Majorna-Linne (14)
      • SDN Norra Hisingen (9)
      • SDN Örgryte-Härlanda (10)
      • SDN Östra Göteborg (12)
      • SDN Västra Göteborg (9)
      • SDN Västra Hisingen (15)
    • ►Uddevalla kommun (516)
      • – Kommunens nyhetsflöde (364)
      • Kommunfullmäktige (31)
      • Kommunstyrelsen (51)
      • Kultur och fritidsnämnden (30)
      • Samhällsbyggnadsnämnden (40)

Lokalabeslut är en del av Relevant Engineering (Releng) · lokalabeslut.se · Logga in