Statistikmyndigheten SCB genomför årligen en medborgarundersökning för de kommuner som vill delta.
Borlänge kommun har deltagit i stort sett vartannat år sedan 2008. I undersökningen 2020 har 100
kommuner deltagit. Det är en attitydundersökning som ger en bild av vad medborgarna tycker om sin
kommun. Enkäten har skickats till ett slumpmässigt urval på 1. 200 Borlängebor, varav 493 (41 %) har svarat.
Resultatet visar att Borlängeborna är mycket nöjda med räddningstjänsten, vatten och avlopp och nöjda med
möjligheten till arbete och utbildning, fritidsmöjligheter, kommunikationer, kommersiellt utbud, gång- och
cykelvägar, idrotts- och motionsanläggningar, miljöarbete, renhållning och sophämtning. Mindre nöjda är de
med bostäder, bemötande och tillgänglighet, gator och vägar, förskolan, gymnasieskolan, kontakt och
information. Minst nöjd är Borlängeborna med trygghet, grundskolan, äldre-omsorgen, stöd för utsatta
personer, påverkan och förtroende. Nytt för i år är att SCB ställer frågor om Coronapandemin. Borlänge
kommun har dessutom valt att lägga till egna frågor om digitalisering.
Läs mer:
- SCB:s medborgarundersökning (www.scb.se)
- SCB:s medborgarundersökning – Vännäs kommun (vannas.se)
- Allt du behöver veta inför SCB:s medborgarundersökning 2021 (www.scb.se)
- Resultatet av SCB:s Medborgarundersökning 2020 är här – Ekerö … (www.ekero.se)
- Lämna uppgifter-SCB:s Medborgarundersökning (www.scb.se)
Full källtext :
2021/551
Beslut
Redovisning av resultat från SCB:s medborgarundersökning 2020 godkänns.
Ärendet
Statistikmyndigheten SCB genomför årligen en medborgarundersökning för de kommuner som vill delta.
Borlänge kommun har deltagit i stort sett vartannat år sedan 2008. I undersökningen 2020 har 100
kommuner deltagit. Det är en attitydundersökning som ger en bild av vad medborgarna tycker om sin
kommun. Enkäten har skickats till ett slumpmässigt urval på 1. 200 Borlängebor, varav 493 (41 %) har svarat.
Resultatet visar att Borlängeborna är mycket nöjda med räddningstjänsten, vatten och avlopp och nöjda med
möjligheten till arbete och utbildning, fritidsmöjligheter, kommunikationer, kommersiellt utbud, gång- och
cykelvägar, idrotts- och motionsanläggningar, miljöarbete, renhållning och sophämtning. Mindre nöjda är de
med bostäder, bemötande och tillgänglighet, gator och vägar, förskolan, gymnasieskolan, kontakt och
information. Minst nöjd är Borlängeborna med trygghet, grundskolan, äldre-omsorgen, stöd för utsatta
personer, påverkan och förtroende. Nytt för i år är att SCB ställer frågor om Coronapandemin. Borlänge
kommun har dessutom valt att lägga till egna frågor om digitalisering.
Kommunstyrelsens beslut är enligt förslag från arbetsutskottet.
Beslutsunderlag
– Protokollsutdrag kommunstyrelsens arbetsutskott 2021-03-30 § 54
– Tjänsteskrivelse nämndservice, 2021-03-12
– SCB:s medborgarundersökning 2020, Borlänge kommun (rapport)
– SCB:s medborgarundersökning 2020, Borlänge kommun, Tabell- och diagrambilaga
Skickas till
Louise Kihlborg, enhetschef nämndservice
Lena Hall, utredare/utvecklare, nämndservice
6
Lämna ett svar